Mikä tapahtumateollisuus?

Olen koko syksyn koittanut ymmärtää, että miten Suomalainen ja Eurooppalainen tapahtumateollisuus on järjestäytynyt. Olen tutkinut erilaisten yhdistysten nettisivuja, osaan jopa liittynyt mukaan, mutta siltikään ei ole löytänyt toimijaa, jonka toiminta käsittelisi laaja-alaisesti koko tapahtumakenttää eli tapahtumateollisuutta.

Kolmen kuukauden tutkimustyön jälkeen alan jo taipua siihen, että tapahtumateollisuutta ei ole olemassa ainakaan Suomessa. On olemassa pieniä osasia; on tapahtumamarkkinointia, on sponsorointia, on musiikkitapahtumia, on urheilua, messuja, konsertteja. Kaikki tyytyväisesti omissa lokeroissaan, vaikka kaikki ovat tapahtumia. Kun asiaa hieman hahmottelee, niin nämähän muodostavat sen tapahtumateollisuuden.

Jos tämä lokeroituminen on totta ja jos tulkintani siitä oikea eli että Suomessa ei tapahtumateollisuutta tunnisteta kokonaisena toimialana, se selittää monia asioita. Se selittää miksi niin monet tapahtumien kehittymiseen ja koko alan kehittymiseen liittyvät asiat laahaavat. Miksi vaikkapa melulupa käytännöissä ei ole selkeitä käytäntöjä, miksi vapaaehtoistyöstä kirjoitetaan yksipuolisia artikkeleita mediassa näkemättä sitä tärkeämpää yhteiskunnallisesti merkittävää puolta asiasta. Miksi alkoholin nauttiminen katsomoissa vapautui Suomessa vasta 2018.

Kun ala ei itse tunnista itseään, ei sitä voi muutkaan yhteiskunnan toimijat tunnistaa. Kehitys ei ole  mahdollista, kun kehityksen ympäristöä ei tunnisteta. Otan tavoitteeksi vuodelle 2019 tehdä tapahtuma-alasta tunnistettavamman toimijan. Ja koska yksin homma on mahdoton tehdä haastan teidät kaikki alan tekijät mukaani.